Monday, 16 May 2016

საინტერესო  ვიდეო გავლილი მასალის გადასამეორებლად:





გაიმეორეთ ხვალინდელი შემაჯამებლისთვის:

1. რას შეისწავლის ბიოლოგია?
2. ვინ აღმოაჩინა პირველად უჯრედი?
3. ვინ დაინახა პირველად უჯრედი?
4. რას გვასწავლის უჯრედული თეორია?
5. ჩამოთვალეთ უჯრედის მთავარი კმპონენტები
6. რომელია ჩამოთვლილთაგან ეუკარიოტი: ვირუსი, ბაქტერია, ფაგი, სოკო?
7. ამათგან რომელია პროკარიოტი: ვირუსი, ბაქტერია, სოკო, მცენარე?
8. გადაიმეორეთ სიცოხლის საფეხურები
9.  გადაიმეორე როგორ გამოიყურება მცენარეული უჯრედი და ცხოველური უჯრედი
10. რა ნივტიერებებს ვიღებთ ფოტოსინთეზის  შედეგად?
11. გადაიმეორეთ როგორ გამოიყურება ქალამანა? ამება?სპიროგორა?
12. რა უნარი ახასიათებთ ვირუსულ უჯრედებს?როგორ მრავლდებიან ვირუსები/
13. გადაიმეორეთ პროტისტები და მრავალუჯრედიანი ორგანიზმები, მაგალითად რომელს მიაკუთვნებ ევგლენას? ამებას? მწვანე ხვლიკს?რძემჟავა ბაქტერიას?მტრედს?ლოქოს? ბაქტერია-ნაწლავის ჩხირს?ნეკერჩხალს?
14. რომელი 3 კითხვა უნდა დასვა იმისათვის, რომ უცნობი უჯრედი მიაკუთვნო რომელიმე სამეფოს?( მაგ. ასეთი:1). აქვს თუ არა უჯრედს ბირთვი?2)....... 3)........
15. უნდა შეძლო აღწერის მიხედვით უჯრედული ოგანოიდები ( მაგ: იგი მრგვალი, ორმაგმემბრანიანი სტრუქტურაა, რომელიც შეიცავს მემკვიდრულ მასალას  -  ესაა ბირთვი. მაგ: ის უჯრედის ყველაზე პატარა ორგანოიდია, გვხვდება ციტოპლაზმაში ან სხვა ორგანოიდებზე   -   ესაა რიბოსომა და ა. შ.)
16. იპოვე შესაბამისობა:  1, ვირუსები,ბაქტერიები,სოკოები  2. იწვევს ცომის აფუებს, მხოლოდ უჯრედში შეჭრისას აქტიურდება, იწვევს ლპობის, დუღილს
17.  იპოვე შესაბამისობა:  1. ტუბერკულოზის ჩხირი, ბაქტერიოფაგი, ცოფის რაბდოვირუსი, ნაწლავის ჩხირი 2.ვირუსები, ბაქტერიები, სოკოები
18. იპოვე უჯრედული თეორიის დებულებები ცხრილში....და ჩაწერე ნიშანი "X" მაგ: უჯრედი ყველა ორგანიზმის აგებულების ერთეულია ( "X"); პირველად უჯრედი რობერტ ჰუკმა დაინახა (მცდარია);არსებობს სხვადასხვა სახის უჯრედი: ბაქტერიული, მცენარის, სოკოს,და ცხოველური (მცდარია);  ყოველი ახალი ორგანიზმი საწყისი უჯრედისგან ვითარდება ( "X") და ა. შ......
19. ამოიცანი ილუსტრაციაზე გამოსახული უჯრედული ორგანოიდები, ჩაწერე ცხრილის შესაბამის უჯრაში და მიუწერე ფუნქციები

20. გადაიმეორეთ დროებითი პრეპარატის დამზადების წესი. რა არის საჭირო იმისათვის, რომ პრეპარატი მიკროსკოპით კარგად დაინახო/
21.

Tuesday, 26 April 2016

26 აპრილი
გაკვეთილი: § 9.2
საშინაო დავალება:  პასუხები 1,2,3 კითხვაზე გვ.195
ტერმინი "ტ ა ქ ს ო ნ ო მ ი ა" რაიმეს კლასიფიცირებას ნიშნავს. 


ბიოლოგიური ორგანიზმების კლასიფიკაციის სქემა
ლინეს ტაქსონომია:

Sunday, 24 April 2016

05.05.2016 - ის პრეზენტაცია

საპრეზენტაციო თემების განხილვა 5 მაისს !
საპრეზენტაციო თემები და სამუშაო ჯგუფები
ჯგუფები/თემები
თემები:
1
გასიტაშვილი ლ.
ხუციშვილი ნ.

ორგანიზმთა კლასიფიკაცია. კარლ ლინე
2
ვაშაყმაძე დ.
ყაულაშვილი მ.
მცენარეული უჯრედები:სტრუქტურები, მათი ფუნქციები. უჯრედების მრავალფეროვნება.
3
თურმანოვი ი.
ჯღარკავა მ.
ცხოველური უჯრედები:სტრუქტურები, მათი ფუნქციები
4
ჟამერაშვილი ნ.
გელაშვილი ბ.
ეუკარიოტული უჯრედები.
მცენარეული და ცხოველური უჯრედების სტრუქტურების მსგავსება და განსხვავება
5
მაისურაძე ლ.
ბოღრაშვილი ე.
პროკარიოტული უჯრედები.
პროკარიოტული და ეუკარიოტული უჯრედების  მსგავსება და განსხვავება. ბაქტერიული უჯრედების სახეობები
6
ზექალაშვილი მ.
მაისურაძე რ.
უჯრედის გაყოფა. სიცოცხლის საფეხურები.
7
თუთარაული ლაღუნდარიძე დ.

გამადიდებელი ხელსაწყოები. ლინზიდან ელ. მიკროსკოპამდე.უჯრედული თეორიის 4 ძირითადი დებულება
8
კოშორიძე ნ.
აბრამაშვილი გ.

სიცოცხლის არაუჯრედული ფორმები(ვირუსები)
9
გელაშვილი მ.
სოღულაშვილი ა.

ბაქტერიები

პრეზენტაცია უნდა შედგებოდეს მინიმუმ 10 სლაიდისგან მაინც. პრეზენტაციის წარსადგენად ჯგუფისთვის დროის მაქსიმალური ლიმიტია 10 წუთი. დრო შეკითხვებზე პასუხის გასაცემად  5 წთ. დროის ლიმიტი მკაცრად უნდა  იყოს დაცული.

პრეზენტაციის შეფასების კრიტერიუმები
3-4
5-6
7-8
9-10

პრეზენტატორი


·   პრეზენტატორის მეტყველება  გაუგებარია.
·   პრეზენტატორი საერთოდ არ ამყარებს თვალის კონტაქტს აუდიტორიასთან.
·   პრეზენტატორი ტექსტს კითხულობს სლაიდებიდან
·      პრეზენტატორის მეტყველება არათანმიმდევრულია
·       პრეზენტატორის თვალის კონტაქტი აუდიტორიასთან მინიმალურია
·      პრეზენტატორი ტექსტს კითხულობს სლაიდებიდან ან ფურცელზე წინასწარ მომზადებული ტექსტიდან
·      პრეზენტატორი მეტყველებს საკმაოდ მკაფიოდ, გასაგებად.
·      თვალის კონტაქტი აუდიტორიასთან ძირითადად შენარჩუნებულია
·      პრეზენტატორი  ტექსტს კითხულობს ფურცელზე წინასწარ მომზადებული თეზისების გამოყენებით
·      პრეზენტატორი მეტყველებს  მკაფიოდ , არგუმენტირებულად.
·      პრეზენტატორი მუდმივად ამყარებს თვალის კონტაქტს აუდიტორიასთან
·      პრეზენტატორი ტექსტს ყვება ზეპირად, მსჯელობს


პრეზენტაციის შინაარსი

·   ტექსტის თანამიმდევრობა და სტრუქტურა დარღვეულია. (არაა გამოკვეთილი სათაური, ავტორთა ჯგუფი, შესავალი, ძირითადი ნაწილი და დასკვნა, არაა მითითებული გამოყენებული წყაროები).
·   არაა მოყვანილი მის მიერ სხვა წყაროებიდან მოძიებული არცერთი არგუმენტი, მაგალითი.

·      შინაარსის თანამიმდევრობა ნაკლებად ლოგიკურია. სტრუქტურა ბუნდოვანია( მითითებულია სათაური, ავტორთა ჯგუფი, რთულად გამოსაკვეთია თემის შესავალი, ძირითადი ნაწილი და დასკვნა.არასრულყოფილადაა მითითებული გამოყენებული წყაროები).)
·      მოყვანილია მის მიერ სხვა წყაროებიდან მოძიებული მხოლოდ ერთი ან ორი არგუმენტი, მაგალითი.
·      შინაარსის თანამიმდევრულობა მეტ-ნაკლებად ლოგიკური და გამოკვეთილია. ძირითადი სტრუქტურა დაცულია. მითითებულია გამოყენებული წყაროები
·      მოყვანილია მის მიერ სხვა წყაროებიდან მოძებნილი 2-ზე მეტი არგუმენტი; მაგალითი.

·      შინაარსის თანამიმდევრულობა აბსოლუტურად ლოგიკური და გამოკვეთილია. სრულადაა დაცულია ძირითადი სტრუქტურა (შესავალი, ძირითადი ნაწილი, დასკვნა...)მითითებულია  ყველა გამოყენებული წყაროები.
·      მოყვანილია მის მიერ სხვა წყაროებიდან მოძებნილი 4-ზე მეტი არგუმენტი, მაგალითი.

პრეზენტაციის
დიზაინი

·   სლაიდებზე წარმოდგენილი ტექსტი იმდენად დიდია, რომ აუდიტორია მას ვერ კითხულობს.
·   შრიფტის ფერი ემთხვევა ან ძალიან ჰგავს დაფიქსირებულ ფონს, რის გამოც მისი წაკითხვა ძალიან ჭირს.
·   ტექსტში იკვეთება დიდი რაოდენობით გრამატიკულ-სტილისტური შეცდომა.
·   სლაიდების რაოდენობა არ აღემატება 5-6-ს
·      სლაიდები საკმაოდ გადატვირთულია ტექსტით
·      სლაიდების 80%-ზე შრიფტის წაკითხვა დაფიქსირებულ ფონზე ჭირს.
·      ფიქსირდება საკმაოდ ბევრი გრამატიკულ-სტილისტური შეცდომა
·   სლაიდების რაოდენობა არ აღემატება 7-8-ს

·      სლაიდები ოდნავ გადატვირთულია ტექსტით.
·      ზოგჯერ შრიფტი ცუდად იკითხება დაფიქსირებულ ფონზე.
·   ფიქსირდება ერთი-ორი გრამატიკულ-სტილისტური შეცდომა
·   სლაიდების რაოდენობა არ აღემატება 8-9-ს


·      სლაიდები არ არის გადატვირთული ტექსტით, გამოყენებულია ასევე სქემები, დიაგრამები ან სხვა გრაფ. გამოსახულებები
·      არჩეული შრიფტის ფერი და ფონი კარგადა შერჩეული, მკაფიოა. პრეზენტაციაში გამოყენებულია სლაიდების გადასვლის ეფექტები.
·      გრამატიკულ-სტილისტური შეცდომები სლაიდებზე არ ფიქსირდება
·      სლაიდების რაოდენობა 10 ან მეტია

დროის რეგლამენტი

პრეზენტაცია ზედმეტად მოკლე, ან ზედმეტად გრძელია და შესაბამისად დროის რეგლამენტი სრულებით დარღვეულია.
პრეზენტაციისთვის განკუთვნილი დრო 5 წუთით   სცილდება რეგლამენტით გათვალისწინებულ დროის ლიმიტს.
პრეზენტატორების ჯგუფი 2 წუთით  აჭარბებს ან ოდნავ უფრო ადრე ასრულებს თავის პრეზენტაციის წარდგენას, ვიდრე ეს რეგლამენტითაა გათვალისწინებული
პრეზენტატორების ჯგუფი მაქსიმალური სიზუსტით იცავს მისთვის განკუთვნილ დროის ლიმიტს.

პასუხები აუდიტორიის კითხვებზე
უჭირს პასუხის გაცემა
პასუხები არაა ამომწურავი ან ბუნდოვანია
პასუხობს თითქმის ყველა შეკითხვას
ამომწურავად პასუხობს თითქმის ყველა შეკითხვას
კითხვები სხვა ჯგუფებს
კითხვებს არ სვამს
მის მიერ დასმული კითხვები გაუგებარი და გაუმართავია
გამართულ კითხვას უსვამს(ან მზადაა დაუსვას) რამდენიმე ჯგუფს
გამართულ კითხვას უსვამს(ან მზადაა დაუსვას) ყველა ჯგუფს
დამაზუსტებელი პასუხები
არ აქტიურობს
ცდილობს გასცეს ან შეავსოს სხვა ჯგუფის მიერ არასრულყოფილად გაცემული პასუხი
პასუხობს ან აზუსტებს პასუხებს სხვა ჯგუფებისთვის დასმულ შეკითხვებს(თითქმის ყოველთვის)
პასუხობს ან აზუსტებს პასუხებს სხვა ჯგუფებისთვის დასმულ შეკითხვებს( ყოველთვის)


Thursday, 10 March 2016

უჯრედული თეორია


უჯრედული თეორიის ძირითადი დებულებები, რომელიც ჩამოაყალიბა შლეიდენმა და შვანმა, ხოლო შემდეგში გაამდიდრა ბერმა და ვირხოვმა.
თანამედროვე უჯრედული თეორია მოიცავს შემდეგ დებულებებს:
1.     უჯრედი ცოცხალ ორგანიზმთა ძირითადი სტრუქტურული ერთეულია;
2.     ყველა ერთუჯრედიანი და მრავალუჯრედიანი ორგანიზმების უჯრედები მსგავსია (ჰომოლოგიურია);
3.     ახალი უჯრედები უკვე არსებული უჯრედებისგან გაყოფის გზით წარმოიქმნება;
4.     რთულ მრავალუჯრედიან ორგანიზმებში უჯრედები სპეციალიზდება მათ მიერ შესრულებული ფუნქციებისმიხედვით და წარმოიქმნება ქსოვილები.

ტფ (ATP)
დენოზინ რიოსფატი არის ენერგიის უნივერსალური წყარო.
უჯრედის გარსიკედელიპლაზმური მემბრანა

უჯრედის გარსი უშუალოდ ურთიერთქმედებს გარემოსთან და მეზობელ უჯრედებთან. მას რთული აგებულება აქვს და შედგება გარეთა შრისაგან და მის ქვეშ მდებარე პლაზმური მემბრანისგან. 

უჯრედის  გარეთა გარსი მცენარეულ და ცხოველურ უჯრედებს განსხვავებული აქვთმცენარეული გარეთა გარსიმკვრივია და უმეტესად უჯრედისისგან შედგებაეს უჯრედის კედელიარომელიც ცელულოზასგანანუუჯრედისისგანაა აგებულიის უჯრედის გარეგანი ჩონჩხიაცხოველური უჯრედული გარსი კი თხელიაელასტიკური,შედგება სხვადასხვა პოლისაქარიდისგან და ცილისგან და მას გლიკოკალიქსს უწოდებენ.

პლაზმური მემბრანა მდებარეობს უჯრედის კედლის ქვეშ. მემბრანა ლათინური სიტყვაა და ნიშნავს კანს, აპკს. იგი უშუალოდ ციტოპლაზმას ესაზღვრება. მისი სისქე დაახლოებით 10 ნმ-ია. მასში ლიპიდები ორ რიგად სწორხაზოვნად არიან განლაგებულნი, მათ შორის კი ცილებია ჩაძირული/\.
ფუნქციები:
  1. წარმოქმნის ბარიერს და უჯრედის შიგთავსს მიჯნავს გარემოსგან;
  2. ნივთიერებათა ტრანსპორტირება (გააჩნია ფორები, რომლებითაც ხდება ნივთიერების მიგრაცია);
  3. ქსოვილებში პლაზმური მემბრანის მეშვეობით მტკიცედ არიან შეერთებული უჯრედები ერთმანეთთან;
ციტოპლაზმაენდოპლაზმური ბადერიბოსომები

  • ციტოპლაზმა წარმოადგენს უჯრედის ნახევრად თხევად შიდა გარემოს. 
    მასში მოთავსებულია ბირთვიორგანოიდებიჩანართებიციტოპლაზმის ძირითად ნივთიერების შემადგენლობაშიჭარბობს ცილებიაქ მიმდინარეობს ნივთიერებათა ცვლის ძირითადი პროცესებიის ერთ მთლიანობაში აერთიანებსბირთვსა და ყველა ორგანოიდსუზრუნველყოფს მათ ერთიან მოქმედება.
    ენდოპლაზმური ბადე ორი სახისააგლუვი და მარცვლოვანი (ხორკლიანირიბოსომული). ენდოპლაზმური ბადეერთმანეთთან აკავშირებს უჯრედის ძირითად ორგანოიდებსგლუვი ენდოპლაზმური ბადე ასინთეზირებს ლიპიდებსადა ნახშირწყლებსმარცვლოვანზე რიბოსომებია განლაგებული, მარცვლების სახით, და მონაწილეობს ცილისბიოსინთეზში.
    რიბოსომები არამემბრანული კომპონენტიშედგება ორი სუბერთეულისგან დიდი და მცირეშედგება ინფორმაციულიმოლეკულა რნმ-სა და ცილისგანწარმოიქმნება ბირთვაკშიგვხვდება ციტოპლაზმაშიბირთვშიბირთვაკში,მიტოქონდრიებშიქლოროპლასტებშიფუნქცია ცილის ბიოსინთეზირიბოსომების ჯგუფს პოლისომა ეწოდება

    გოლჯის აპარატილიზოსომები



  • გოლჯის აპარატი შედგება არხებისღრუებისა და ბუშტუკებისგანმასზე არ არიან რიბოსომებიმისი ფუნქციებია:

    1.                   ენდოპლაზმურ ბადეზე სინთეზირებულ ნივთიერებათა ტრანსპორტირება;
    2.             მის მემბრანაზე ხდება ცხიმებისნახშირწყლების (თვითონ იყენებსსინთეზი;
    3.             პლაზმური მემბრანის განახლება;
    4.             ლიზოსომების წარმოქმნა.

    უჯრედის ცენტრივაკუოლი


     
    უჯრედის ცენტრი არამემბრანულიაშედგება ორი ცენტრიოლისგან
    მათ კედლებს ცირინდრული ფორმა აქვთზომა: 1მკმცენტრიოლები ურთიერთმართობულად არიან განლაგებულნი.ისინი მონაწილეობენ უჯრედის დაყოფისას თითისტარას წარმოქმნაში (უმაღლესი მცენარეების (ხავსებიგვიმრები,წიწვოვანი და ყვავილოვანიუჯრედები არ შეიცავენ ცენტრიოლებსუჯრედის ცენტრი თითისტარას წარმოქმნისანაფაზის ბოლოს და ქრება ტელოფაზაში


    ვაკუოლი უჯრედის გარკვეული მონაკვეთიარომელიც ამოვსებულია სხვადასხვა ნივთიერების წყალხსნარითუჯრედისოსმოსური რეზერვუარიაახასიათებს მცენარეულ (მოხუცებულუჯრედებსუმდაბლესში ოსმოსურ მოვლენებშიმონაწილეობს.  ცხოველურში გვხვდება მფეთქავი და მომნელებელი ვაკუოლირომელიც მცენარეულთან შედარებითმცირე ზომისაავაკუოლი ციტოპლაზმისგან გამოყოფილია მემბრანითრომელსაც ტონოპლასტს უწოდებენ.
    . პლასტიდები და მიტოქონდრიები
    მიტოქონდრიები  მემბრანული კომპონენტებიაგარე მემბრანა გლუვიაშიგნითა კი ქმნის ნაოჭებსკრისტებს.მიტოქონდრიები შეიცავენ ნუკლეინის მჟავებსმათი ფუნქციაა ატფ- სინთეზი და ამიტომ მას "ძალურ სადგურს"უწოდებენმიტოქონდრიებში სინთეზირდება მისთვის საჭირო ცილაუჯრედული სუნთქვა მიმდინარეობსმიტოქონდრიებშიამ დროს ჟანგბადი შთაინთქმებანახშირორჟანგი  და წყალი გამოიყოფათავისუფლდება ენერგია.
     
    პლასტიდები სამი სახისააქლოროპლასტებიქრომოპლასტებილეიკოპლასტები. პლასტიდები მხოლოდ მცენარეულუჯრედებში გვხვდება.
     ქლოროპლასტები  ორმემბრანულიაგარე გლუვიაშიგნითა ქმნის გამონაზარდებსგრანებსგრანებში ტომსიკებია,ტომსიკებში კი მოთავსებულია ქლოროფილის მარცვალისადაც ფოტოსინთეზი მიმდინარეობსფოტოსინთეზი მზისენერგიის ხარჯზე ქლოროფილის მარცვლებში არაორგანული ნივთიერებებიდან ორგანული ნივთიერებების მიღებაა.ნახშირორჟანგიდან და წყლიდან მიიღება გლუკოზა და ჟანგბადიჟანგბადი გარემოში გამოიყოფაშიდა მემბრანისგრანებს შორის არის დნმრნმრიბოსომებიაქ მიმდინარეობს მისთვის საჭირო ცილის სინთეზი.

    ქრომოპლასტები ყვითელინარინჯისფერიწითელი ფერის კომპონენტებიაისინი შეიცავენ პიგმენტებსისინიგანაპირობებენ ყვავილისნაყოფისშემოდგომის ფოთლების ფერსმათი ფუნქცია მწერების მიზიდვაა.

    ლეიკოპლასტები უფერული კომპონენტებიააქ გროვდება სამარაგო ნივთიერებები, გვხვდება მცენარის გორგლებში და ბოლქვებში.
    პლასტიდებს შეუძლიათ ერთი-მეორედ გარდაიქმნან.

     ბირთვი
     ბირთვი შედგება ბირთვის გარსისბირთვის წვენისბირთვაკისა და ქრომატინისაგან.
    ბირთვის გარსი ორმემბრანულიაბირთვს აქვს მრავალი ფორაბირთვის წვენი ნახევრად თხევადი ნივთიერებაა,რომელიც მოთავსებულია ბირთვის გარსის ქვეშ და წარმოადგენს ბირთვის შიდა გარემოსბირთვის წვენში იმყოფებიანბირთვაკი და ქრომოსომებიბირთვში არის დნმ და რნმ.

    ბირთვაკი მკვრივი, მომრგვალო, არამემბრანული სხეულაკია
    უჯრედის მოძრაობის ორგანოიდებია:
    წამწამები(ქალამანა (36000ცალი)), შოლტები (მწვანე ევგლენასპერმატოზოიდი), ცრუფეხები (ამებალეიკოციტები).

    უჯრედის ჩანართებს განეკუთვნება ნახშირწყლებიცხიმები და ცილებიისინი გროვდებიან უჯრედის ციტოპლაზმაშიწვეთებისა და სხვადასხვა ფორმისა და ზომის მარცვლების სახითჩანართები უჯრედში პერიოდულად სინთეზირდება.
    პროკარიოტული უჯრედები


    აგებულება : არ აქვთ მიტოქონდრიებიენდოპლაზმური ბადეგოლჯის აპარატი და ბირთვი,
    ზომა მცირეა: 1-10 მიკრომეტრიგარედან აკრავს მკვრივი გარსიზოგიერთ სახეობას აქვს ლორწოვანი კაფსულაგარსისქვეში პლაზმური მემბრანაარომელიც მტკიცედ ეკვრის ციტოპლაზმასდნმ თავმოყრილია ერთ ქრომოსომაშირომელსაცრგოლის ფორმა აქვს და უჯრედის ცენტრშია მოთავსებული.
    ბაქტერიები ერთმანეთისგან განსხვავდებიან ფორმის მიხედვითკოკი - მრგვალიბაცილა - ჩხირივიბრიონი -გაღუნული ჩხირისპირილი - სპირალური.. კვების მიხედვით ბაქტერიები იყოფა ავტოტროფებად (ქემოსინთეზიკოსები)და ჰეტეროტროფებად (პარაზიტებისაპროფიტები). არჩევენ სასარგებლო და საზიანო ბაქტერიებსსასარგებლოა:რძემჟავაძმარმჟავაერბომჟავადუღილისაზოტმაფიქსირებელისაზიანოალპობისცელულოზადამშლელი,დაავადების გამომწვევი (ქოლერატიფიგანგრენა)ბაქტერიებიზოგიერთ ბაქტერიას გააჩნია ქემოსინთეზის უნარიქემოსინთეზი ნივთიერებათა დაჟანგვით ენერგიის მიღების საშუალებაა
    ბაქტერიები მრავლდებიან დაყოფით და ეკოსისტემაში რედუცენტები არიან.
    ლურჯ-მწვანე წყალმცენარეებიშეფერილობამოცისფრო-მომწვვანოზოგი მუქი მწვანეშეიცავს პიგმენტებს. გვხვდებაროგორც ერთუჯრედიანიისე კოლონიური და მრავალუჯრედიანი სიცოცხლის ფორმები.
    გარსი შეიცავს ცელულოზასზოგჯერ გარსი ლორწოვანიაარ აქვს დიფერენცირებული ბირთვიქლოროპლასტები.ციტოპლაზმაში მოთავსებულია მემბრანებიპიგმენტებინუკლეპროტეიდებიმრავლდება დაყოფითარახელსაყრელპირობებში წარმოქმნის ცისტას.
    სიცოცხლის არაუჯრედული ფორმები
    ვირუსები (ლათშხამისიცოცხლის არაუჯრედული ფორმებია,
    მცირე ზომისმათ გამრავლების თავისებურება ახასიათებთშეიჭრებიან რა ცოცხალ ორგანიზმშიაიძულებენ უჯრედებსთავისივე მასალით ააგონ მისი მსგავსამიტომ სხვა ცოცხალი ორგანიზმის გარეშე ვირუსებს არსებობა არ შეუძლიათ.
    ვირუსების აგებულებაგააჩნიათ ცილოვანი გარსი და რნმ- ან დნმ- ჭიმიიმ ვირუსსრომელიც სახლდება მხოლოდბაქტერიულ უჯრედებზებაქტერიოფაგი ეწოდება.